En Omsorgsfull Plannering
2017


Keramik & Xerox print






EN OMSORGSFULL PLANERING
”En omsorgsfull planering kan skapa förutsättningar för bl.a. goda sociala miljöer och en bebyggelsemiljön som bidrar till jämlika och värdiga levnadsförhållanden för alla.” - Citat från: Får jag lov? Om planering och byggande. del 2.

Staden växer,
Vart jag än går och vänder mig ser jag byggarbeten, eller i alla fall spår av dom.
Men vad är det egentligen som byggs? Och varför?
Och var är sakerna som lämnats kvar när arbetarna tar semester eller, är helt enkelt är för kallt att jobba ute?
En sak är säker, det byggs något nytt,
det ska bli bättre, snabbare, starkare.
Vi bygger framtiden.

Trots att det byggs konstant har vi en bostadsbrist.
Exempelvis, rapporterar 255 av Sveriges 290 kommuner att de har en bostadsbrist. Bara 44 av dessa kommuner tror sig ha bostadsbristen under kontroll inom tre år.

Jag tänker på 60/70-talets miljonprogram.
Då det på 10 år byggdes strax över en miljon nya bostäder i Sverige.
Visionen var att ”hela befolkningen skall beredas sunda, rymliga, välplanerade och ändamålsenligt utrustade bostäder av god kvalitet till skälig kostnad”. Hur skulle ett samtida projekt se ut?
Och varför bygger vi i Tromsø just nu en terminal för kryssningar?
Hur väljer staden att fördela sina resurser? Vad är det egentligen som är viktigt?

Genom att arbeta med metoder som kräver tid, så som analogt fotografi, (printat på en hårt arbetande kontorsmaskin,) och keramik, ger jag verket omsorg. En omsorg för staden, dess invånare och dess potential. Jag ger det tid och mitt eget fysiska arbete, mina händer och utsätter det för en risk.
Då både framkallning av analoga fotografi och bränningen av keramik är vinna eller försvinna. En möjlighet att antingen verkställas eller förstöras totalt.

De keramiska skulpturerna har genomgått flera olika stadier under tiden av lerans torkning. De har varit i min omsorg, leran som måste kollas till, vattnas och klappas varje dag för att inte riskera att spricka eller torka för snabbt.
Skulpturerna har efter första bränning fått glasyr för att förtydliga deras status som hantverk, de har alla blivit blå för att visa på en enhet, en gemenskap, men varierar fortfarande i form och nyans då de är sina egna.

Fotokopiorna är printade i grundfärgerna blå och röd, färger som förhöjer varandra. Dom porträtterar både viktiga infrastrukturer som är med och bygger vårt samhället så som sophantering och ström men också mera oklara ting, så som dolda arbetsplatser och kvarglömda lastpallar.